• Análisis estadístico

• Redes sociales

UniversidaddeCádiz
Functional polymer devices by high pressure processes for biomedical applications SCPolymers

An Attempt to Optimize Supercritical CO2 Polyaniline- Polycaprolactone Foaming Processes to Produce Tissue Engineering Scaffolds

Antonio Montes , Diego Valor , Laura Delgado, Clara Pereyra and Enrique Martínez de la Ossa

Conjugated polymers are biomaterials with high conductivity characteristics because of their molecular composition. However, they are too rigid and brittle for medical applications and therefore need to be combined with non-conductive polymers to overcome or lessen these drawbacks. This work has, consequently, focused on the development of three-dimensional scaffolds where conductive and non-conductive polymers have been produced by combining polycaprolactone (PCL) and polyaniline (PANI) by means of supercritical CO2 foaming techniques. To evaluate their therapeutic potential as implants, a series of experiments have been designed to determine the most influential variables in the production of the three-dimensional scaffolds, including temperature, pressure, polymer ratio and depressurization rate. Internal morphology, porosity, expansion factor, PANI loads, biodegradability, mechanical and electrical properties have been taken as the response variables. The results revealed a strong influence from all the input variables studied, as well as from their interactions. The best operating conditions tested were 70 C, 100 bar, a ratio of 5:1 (PCL:PANI), a depressurization rate of 20 bar/min and a contact time of 1 h.

Open Access